2022-12-09
Statut
Statut Centrum e-Zdrowia
§ 1.
- Centrum e-Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.
- Siedzibą Centrum jest Warszawa.
- Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2.
Przedmiotem działalności Centrum jest:
- realizacja zadań w zakresie rozwoju e-zdrowia w szczególności:
- budowa, wdrażanie, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych i udostępnianie e-usług dla pacjentów, osób wykonujących zawód medyczny, podmiotów wykonujących działalność leczniczą i innych interesariuszy systemu zdrowia w celu poprawy jakości i dostępności usług medycznych i optymalizacji procesów funkcjonujących w systemie zdrowia,
- monitorowanie planowanych, budowanych oraz funkcjonujących systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym i regionalnym, w zakresie ich komplementarności i interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi Centrum, w tym prowadzenie analiz, ekspertyz i udzielanie niezbędnego doradztwa,
- współpraca i wymiana informacji dotyczących tworzonych i wykorzystywanych rozwiązań z zakresu e- usług publicznych z innymi podmiotami publicznymi,
- opracowywanie analiz, raportów opinii oraz wkładów do dokumentów, w tym projektów aktów prawnych lub założeń aktów prawnych, przygotowywanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia,
- proponowanie celów i priorytetów rozwoju e-zdrowia w Polsce i inicjowanie działań ukierunkowanych na ich realizację,
- prowadzenie działalności informacyjnej związanej z zakresem działalności Centrum,
- pełnienie funkcji podmiotu odpowiedzialnego za funkcjonowanie lub techniczno-organizacyjną obsługę systemów teleinformatycznych w zakresie określonym w aktach prawnych,
- realizacja zadań Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej w zakresie wymiany recepty transgranicznej w postaci elektronicznej,
- prowadzenie, w zakresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, kontroli dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych w systemie zdrowia,
- pełnienie funkcji operatora usługi kluczowej w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1560, z 2019 r. poz. 2020 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 695 i 875);
- realizacja zadań, z zakresu statystyki publicznej, określonych w przepisach, w tym prowadzenie badań statystycznych statystyki publicznej w ochronie zdrowia na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia oraz statystyki publicznej;
- realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§ 3.
- W uzasadnionych przypadkach, wynikających z konieczności efektywnej realizacji zadań Centrum, Dyrektor, o którym mowa w § 4 ust. 1, może tworzyć lub likwidować ośrodki zamiejscowe.
- Utworzenie ośrodka zamiejscowego wymaga uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia.
- Pracami ośrodka zamiejscowego kieruje osoba wyznaczona przez Dyrektora, o którym mowa w § 4 ust. 1. Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia – 2 – Poz. 42
§ 4.
- Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz.
- Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
- Dyrektor (DI) kieruje działalnością Centrum przy pomocy:
- Dyrektora Pionu Architektury i Usług e-Zdrowia (DII) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Architektury i Usług e-Zdrowia);
- Dyrektora Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń (DIII) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju SIM i Wdrożeń);
- Dyrektora Pionu Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych (DIV) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych);
- Dyrektora Generalnego (DV) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansów i Wsparcia Organizacji).
§ 5.
- W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
- Samodzielne Stanowisko Pracy Audytora Wewnętrznego (AW);
- Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych (IOD);
- Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP);
- Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej (KZ);
- Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (OIN);
- Departament Prawny (DP);
- Departament Zamówień Publicznych (DZP);
- Departament Komunikacji (DK);
- Departament Centrum Analiz (DCA);
- Departament Architektury i Usług e-Zdrowia (DAU);
- Departament Rozwoju SIM (DRS);
- Departament Wdrożeń Systemu e-Zdrowie (DW);
- Departament Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (DES);
- Departament Bezpieczeństwa (DB);
- Departament Finansowo-Kadrowy (DFK);
- Departament Wsparcia Organizacji (DWO);
- Departament Zarządzania Portfelem Projektów (DZPP);
- Wieloosobowe Stanowisko Pracy do spraw Jakości e-Usług (JU).
- Dyrektor Centrum może, w drodze zarządzenia, określić szczegółową strukturę organizacyjną departamentu i wieloosobowego stanowiska pracy.
- Struktura organizacyjna departamentu obejmuje co najmniej jeden wydział. Wydział może być podzielony na sekcje.
- Dyrektor Centrum określa w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 2, zadania wydziału i sekcji, a także zadania osób kierujących ich pracami.
§ 6.
- Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 - Pozostała działalność.
- Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania.
§ 7.
- Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
- Zasady wynagradzania pracowników Centrum regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2241 oraz z 2019 r. poz. 532 i 1925