Regulamin Organizacyjny Centrum e-Zdrowia
Załącznik nr 2 do zarządzenia Ministra Zdrowia
§ 1.
Do zadań Centrum e-Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", należy podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności, o którym mowa w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia.
§ 2.
- Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:
- terminową i prawidłową realizację zadań Centrum;
- zarządzanie majątkiem Centrum;
- ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
- sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
- zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, dyscypliną pracy w Centrum;
- ustalanie procedur kontrolnych i skuteczne działanie systemu monitorowania ich przestrzegania;
- sprawne i efektywne funkcjonowanie kontroli zarządczej;
- sprawny i skuteczny przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w Centrum;
- promowanie wśród pracowników zasad etycznego postępowania;
- osiąganie celów wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
- Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
- Dyrektor może powoływać rady i zespoły, niezbędne do realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
- Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
- W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Dyrektor Pionu Architektury i Usług e-Zdrowia, a w razie jego nieobecności, Dyrektor Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń, a w razie ich nieobecności Dyrektor Pionu Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych, a w razie ich nieobecności Dyrektor Generalny.
- Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
- Dyrektor Pionu Architektury i Usług e-Zdrowia;
- Dyrektor Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń;
- Dyrektor Pionu Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych;
- Dyrektor Generalny;
- Departament Prawny;
- (uchylony);
- Departament Komunikacji;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Audytora Wewnętrznego;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- Departament Zarządzania Portfelem Projektów;
- Wieloosobowe Stanowisko Pracy do spraw Jakości e-Usług.
§ 3.
- Do zakresu działania Dyrektora Pionu Architektury i Usług u e-Zdrowia należy:
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Departamentu Centrum Analiz,
- Departamentu Architektury i Usług e-Zdrowia;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Do zakresu działania Dyrektora Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń należy:
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Departamentu Rozwoju SIM,
- Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowie;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Do zakresu działania Dyrektora Pionu Eksploatacji i Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych należy:
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych,
- Departamentu Bezpieczeństwa;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Do zakresu działania Dyrektora Generalnego należy:
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
- Departamentu Finansowo-Kadrowego,
- Departamentu Wsparcia Organizacji,
- Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
- Departamentu Zamówień Publicznych;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
§ 4.
- Pracami departamentu kieruje dyrektor departamentu, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego departamentu. Dyrektor departamentu może kierować pracą departamentu przy pomocy zastępcy dyrektora departamentu.
- Bezpośrednim przełożonym Głównego Księgowego jest Dyrektor Departamentu Finansowo-Kadrowego.
- Pracami wydziału w ramach departamentu kieruje kierownik, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego wydziału i podlega bezpośrednio dyrektorowi danego departamentu. Kierownik wydziału może kierować pracą wydziału przy pomocy zastępcy kierownika wydziału.
- Pracami sekcji w ramach wydziału kieruje koordynator, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanej sekcji i podlega bezpośrednio kierownikowi danego wydziału.
- Dyrektor wyznacza osobę kierującą pracami wieloosobowego stanowiska, która jest odpowiedzialna za wykonywanie zadań takiego stanowiska.
§ 5.
Do zadań dyrektorów departamentów oraz samodzielnych stanowisk pracy należy w szczególności:
- zapewnienie terminowego i prawidłowego realizowania zadań komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
- inicjowanie, opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie projektowanych aktów normatywnych, innych aktów prawnych i dokumentów, w szczególności umów, porozumień, postanowień, a także decyzji administracyjnych oraz przekazywanie ich do uzgodnień wewnętrznych;
- realizacja zadań wynikających z zawartych umów, porozumień, decyzji, postanowień administracyjnych i innych dokumentów dotyczących zakresu działania danej komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
- bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa oraz uregulowań wewnętrznych Centrum w zakresie działania komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
- opracowywanie, realizacja i monitorowanie planów rzeczowo-finansowych realizowanych zadań;
- określanie celów i mierników na potrzeby budżetu zadaniowego i Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;
- identyfikowanie i analizowanie ryzyk oraz wskazywanie mechanizmów kontrolnych zmierzających do ich ograniczenia;
- nadzór i współpraca z wykonawcami w zakresie realizowanych umów, a w przypadku zaistnienia konieczności zmian tych umów, opracowywanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej tych zmian;
- wnioskowanie o zwolnienie zabezpieczenia należytego wykonania realizowanych umów, naliczanie kar umownych lub odsetek, zgodnie z postanowieniami tych umów oraz zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
- dokonywanie kontroli merytorycznej dokumentów finansowo-księgowych dotyczących dostaw, usług, robót budowlanych realizowanych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;
- realizowanie zadań z zakresu wykonywania kontroli zarządczej dla zapewnienia realizacji celów i zadań Centrum zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
- realizowanie zadań wynikających z postanowień, orzeczeń, wyroków właściwych organów w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;
- przestrzeganie zasad dyscypliny finansów publicznych;
- współpraca z redaktorem strony Podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;
- współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnym oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w celu prawidłowej realizacji ich zadań;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz nadzorujących Dyrektorów Pionów.
§ 6.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Audytora Wewnętrznego należy:
- wspieranie, w sposób niezależny i obiektywny, Dyrektora w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej przez:
- przeprowadzanie analizy obszarów ryzyka związanych z działalnością Centrum dla celów audytu,
- opracowywanie rocznego planu audytu wewnętrznego,
- przeprowadzanie, zgodnie z opracowanym planem audytu wewnętrznego, zadań audytowych komórek organizacyjnych Centrum lub samodzielnych stanowisk pracy,
- prowadzenie dokumentacji audytu wewnętrznego,
- sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi sprawozdań z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zawierających ustalenia i zalecenia wynikające z przeprowadzonych zadań,
- wykonywanie, na wniosek Dyrektora lub z własnej inicjatywy audytora, czynności doradczych poza rocznym planem audytu,
- monitorowanie realizacji zaleceń i dokonywanie czynności sprawdzających wykonania przez właściwe komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy zaleceń zawartych w sprawozdaniach z wykonania poszczególnych zadań audytowych,
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących zasad przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym opracowywanie procedur audytu wewnętrznego w Centrum;
- wykonywanie innych zadań audytowych, w tym zleconych przez Dyrektora lub Ministra Finansów zgodnie z przekazanymi założeniami.
§ 7.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Inspektora Ochrony Danych należy:
- realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych;
- prowadzenie spraw związanych z monitoringiem lub telewizją przemysłową w Centrum;
- nadzór nad przestrzeganiem procedur, które mają związek z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i porządku na terenie siedziby Centrum;
- udział w kontrolach w zakresie prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych, w zakresie dotyczącym ochrony danych.
§ 8.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy wykonywanie zadań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 23711 § 5ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495).
§ 9.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej należy:
- koordynowanie, dokumentowanie i monitorowanie oraz zapewnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
- prowadzenie spraw w zakresie opracowania i aktualizacji procedur wewnętrznych dotyczących kontroli zarządczej w Centrum;
- opracowywanie planów kontroli wewnętrznej i sprawozdań;
- realizowanie kontroli wewnętrznych działalności Centrum oraz wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz kontrola jakości i terminowości wykonania zaleceń pokontrolnych;
- przeprowadzanie analiza ryzyka, we współpracy z osobami kierującymi pracami komórek organizacyjnych oraz samodzielnymi stanowiskami pracy, w zakresie kontroli zarządczej;
- współdziałanie z jednostkami audytującymi oraz kontrolującymi.
§ 10.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- zapewnienie przestrzegania w Centrum przepisów i wewnętrznych procedur dotyczących ochrony informacji niejawnych;
- realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§ 11.
Do zadań Departamentu Prawnego należy:
- obsługa prawna Centrum;
- opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych oraz założeń projektów aktów prawnych i innych projektów dokumentów rządowych;
- monitorowanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy, przepisów pod kątem ich wpływu na realizację zadań Centrum, w tym budowę, wdrażanie, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych i e-usług;
- opiniowanie pod względem zgodności z prawem projektów dokumentów przygotowanych w Centrum;
- sporządzanie lub opiniowanie projektów umów zawieranych przez Centrum;
- koordynowanie spraw dotyczących warunków udzielonych gwarancji bankowych stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy oraz koordynowanie działań związanych z realizacją tych gwarancji;
- sporządzanie projektów pełnomocnictw i upoważnień oraz prowadzenie rejestru udzielonych pełnomocnictw i upoważnień;
- wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami oraz reprezentowanie Centrum przed organami administracji publicznej, organami ścigania oraz organami egzekucyjnymi;
- prowadzenie postępowań administracyjnych.
§ 12.
Do zadań Departamentu Zamówień Publicznych należy:
- sporządzanie i aktualizowanie planu zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy udziale właściwych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- przygotowywanie, prowadzenie oraz dokumentowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
- monitorowanie realizacji poszczególnych etapów przygotowania i przebiegu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz koordynowanie terminowego wykonania związanych z nimi zadań przez inne komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy;
- przechowywanie dokumentacji przetargowej dotyczącej zamówień publicznych oraz przekazywanie jej do archiwów w terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami;
- sporządzanie sprawozdań i innych dokumentów sprawozdawczych z realizacji planu zamówień publicznych.
§ 13.
Do zadań Departamentu Komunikacji należy:
- przygotowywanie strategii informacyjnej i promocyjnej dla systemu e-Zdrowie;
- realizacja strategii informacyjnej i promocyjnej dla systemu e-Zdrowie;
- zarządzanie redakcją stron internetowych Centrum, w tym stroną pacjent.gov.pl i Intranetu;
- koordynacja kontaktów z mediami, w tym przygotowanie odpowiedzi na pytania, materiałów i komunikatów prasowych, przygotowywanie konferencji i spotkań prasowych;
- koordynowanie przygotowania, od strony merytorycznej, udziału kierownictwa Centrum w konferencjach;
- obsługa mediów społecznościowych.
§ 14.
Do zadań Departamentu Centrum Analiz należy:
- realizowanie zadań z zakresu statystyki publicznej, w tym opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie systemu zdrowia oraz przygotowywanie i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego danych objętych Programem Badań Statystycznych Statystyki Publicznej;
- weryfikowanie danych w zakresie przyczyn zgonów ludności we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym;
- przygotowywanie oprogramowania do gromadzenia danych - System Statystyki w Ochronie Zdrowia;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędów obsługujących wojewodów oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawach statystyki medycznej;
- gromadzenie danych statystycznych opracowanych przez jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia niezbędnych w procesie zarządzania, w zakresie wskazanym przez tego ministra;
- opracowywanie raportów i publikacji będących dokumentacją wyników prowadzonych analiz danych statystycznych;
- administrowanie Krajowym Systemem Monitorowania Wypadków Konsumenckich;
- prowadzenie spraw i proponowanie kierunków prac dotyczących analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia oraz ocena wykonalności i przydatności zakresów analiz wielowymiarowych;
- opracowywanie mechanizmów analitycznych, Extract, Transform and Load oraz modeli wykorzystywanych w procesie analitycznym i ocenie zjawisk w ochronie zdrowia;
- przeprowadzanie analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia;
- opracowywanie analiz i raportów na podstawie analiz wielowymiarowych;
- prowadzenie spraw dotyczących otwartości danych publicznych oraz jakości danych w rejestrach teleinformatycznych, pozostających w zakresie właściwości Centrum;
- współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie sporządzania analiz i raportów.
§ 15.
Do zadań Departamentu Architektury i Usług e-Zdrowia należy:
- realizowanie zadań związanych z budową i rozwojem systemów teleinformatycznych w zakresie kompetencji Centrum, z wyłączeniem platformy, o której mowa w § 16 pkt 1;
- zarządzanie procesem uruchamiania produkcyjnego systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem platformy, o której mowa w § 16 pkt 1;
- opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem platformy, o której mowa w § 16 pkt 1, wraz z monitorowaniem zależności pomiędzy systemami teleinformatycznymi utrzymywanymi, budowanymi i projektowanymi przez Centrum i podmioty zewnętrzne;
- przygotowywanie niezbędnych wymagań technicznych i funkcjonalnych dla budowanych i utrzymywanych systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem platformy, o której mowa w § 16 pkt 1;
- opracowywanie założeń budowy i rozwoju systemu e-Zdrowia, w tym projektowanie ogólnej architektury informacyjnej systemu zdrowia;
- projektowanie architektury systemów teleinformatycznych w systemie zdrowie, w tym koncepcji nowych e-usług i innych rozwiązań;
- współpraca z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi, badawczymi i innymi podmiotami w zakresie systemów teleinformatycznych w systemie zdrowia;
- utrzymywanie i zarządzanie (Ops) systemami teleinformatycznymi, w szczególności przez obsługę incydentów, problemów i awarii;
- prowadzenie prac w zakresie interoperacyjności i standaryzacji w systemach teleinformatycznych na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym;
- prowadzenie we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia spraw z obszaru klasyfikacji i terminologii medycznych;
- opiniowanie przekazywanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia dokumentacji projektów dotyczących budowy lub rozwoju systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym.
§ 16.
Do zadań Departamentu Rozwoju SIM należy:
- realizowanie zadań związanych z budową i rozwojem "Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych", w tym przygotowywanie niezbędnych wymagań eksploatacyjnych i operacyjnych;
- projektowanie architektury platformy, o której mowa w pkt 1, w tym koncepcji nowych e-usług i innych rozwiązań;
- zarządzanie procesem uruchamiania produkcyjnego platformy, o której mowa w pkt 1;
- opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do platformy, o której mowa w pkt 1;
- przygotowywanie niezbędnych wymagań technicznych i funkcjonalnych dla platformy, o której mowa w pkt 1;
- wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Centrum funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej w zakresie wymiany recepty transgranicznej w postaci elektronicznej.
§ 17.
Do zadań Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowie należy:
- prowadzenie zadań związanych z wdrożeniem produkcyjnym e-usług systemu e-Zdrowie wśród użytkowników na terenie całego kraju;
- bezpośredni kontakt z użytkownikami i innymi interesariuszami w zakresie wdrażania e-usług systemu e-Zdrowie oraz inne działania umożliwiające ich pełne i terminowe wdrożenie;
- przygotowywanie i monitorowanie realizacji planów i harmonogramów wdrożeń e-usług systemu e-Zdrowie;
- współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia i innymi kluczowymi interesariuszami systemu e-Zdrowie w zakresie wdrażanych e-usług;
- współpraca z Departamentem Wsparcia Organizacji w realizacji zadań wynikających z pełnienia przez Centrum funkcji beneficjenta projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i innych projektów "miękkich".
§ 18.
Do zadań Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych należy:
- zapewnienie prawidłowego działania i bezpieczeństwa powierzonej do utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej, zwanej "ITS", aplikacji i systemów przez:
- dokumentowanie obsługi incydentów i rozwiązań w bazie wiedzy,
- obsługę wniosków dotyczących dostępu fizycznego do ITS oraz zdalnego do systemów będących we właściwości Centrum,
- prowadzenie spraw związanych z kolokowaną poza Centrum ITS, w tym nadzorowanie sposobu jej eksploatacji,
- nadzór i zarządzanie wykonawcami zewnętrznymi w zakresie wykonywania zadań wynikających z umów eksploatacyjnych i serwisowych realizowanych przez departament;
- zapewnienie i utrzymanie I oraz II linii wsparcia na potrzeby użytkowników systemów teleinformatycznych utrzymywanych przez Centrum;
- zapewnienie obsługi teleinformatycznej pracowników Centrum i urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie wykorzystywanego sprzętu oraz oprogramowania;
- monitorowanie licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum;
- tworzenie i aktualizacja procedur, instrukcji eksploatacyjnych oraz dokumentacji dotyczącej ITS;
- udział w kontrolach dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych w systemie zdrowia.
§ 19.
Do zadań Departamentu Bezpieczeństwa należy:
- zapewnienie właściwej ochrony systemów teleinformatycznych i informacji, w szczególności informacji prawnie chronionych w zakresie zadań realizowanych przez Centrum;
- tworzenie, monitorowanie i aktualizowanie dokumentacji operacyjnej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa systemów informacyjnych utrzymywanych przez Centrum;
- współpraca z organami administracji publicznej i innymi podmiotami zewnętrznymi w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zarządzania kryzysowego i obronności państwa, w tym koordynacja zadań w obszarze cyberbezpieczeństwa wynikających z pełnienia funkcji operatora usługi kluczowej przez Centrum;
- zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych utrzymywanych przez Centrum;
- nadzorowanie prac związanych z prawidłowym uruchamianiem przez Centrum nowych systemów teleinformatycznych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego;
- nadzorowanie systemów informacyjnych w zakresie bezpieczeństwa informacji;
- wdrażanie skutecznego i efektywnego Zintegrowanego Systemu Zarządzania.
§ 20.
Do zadań Departamentu Finansowo-Kadrowego należy:
- prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Centrum;
- sporządzanie projektów planów finansowych dochodów i wydatków, w tym w układzie zadaniowym oraz koordynacja procesu planowania w zakresie działania komórek organizacyjnych Centrum;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym obowiązującym w Centrum;
- opracowywanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
- bieżące monitorowanie i reagowanie na zagrożenia i ryzyka związane z realizacją planu finansowego jednostki;
- weryfikowanie pod względem finansowym projektów dokumentów powodujących powstanie zobowiązań finansowych Centrum;
- koordynacja i sporządzanie planów, prognoz, analiz oraz raportów z wykonania budżetu;
- bieżąca analiza wykonania planów rzeczowo-finansowych i analiza sprawozdań w odniesieniu do realizowanych zadań Centrum;
- identyfikacja obszarów ryzyka i ich analiza jako element mechanizmu kontrolnego eliminującego lub ograniczającego ewentualne skutki podjętych decyzji;
- współudział w przygotowywaniu budżetów nowych projektów;
- wsparcie kierowników projektów w zakresie opracowywania analiz na potrzeby zarządcze Centrum;
- prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy;
- prowadzenie spraw w zakresie gospodarowania funduszem wynagrodzeń oraz funduszem umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczaniem;
- zarządzanie polityką podnoszenia kwalifikacji zawodowych i nadzór nad ścieżką rozwoju zawodowego pracowników;
- prowadzenie procesów rekrutacji zewnętrznej i wewnętrznej;
- prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz bezpieczeństwem i higieną pracy;
- sporządzanie raportów, statystki i sprawozdawczości dotyczącej zatrudnienia i spraw pracowniczych;
- realizacja zadań z zakresu logistyki i obsługi administracyjno-biurowej Centrum, w tym spraw związanych z nieruchomością będącą siedzibą Centrum i innymi pomieszczeniami wynajmowanymi na potrzeby Centrum oraz związanych z ubezpieczeniem floty i majątku Centrum;
- zarządzanie składnikami majątku Centrum i prowadzenie jego ewidencji;
- prowadzenie księgi inwentarzowej licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum.
§ 21.
Do zadań Departamentu Wsparcia Organizacji należy:
- wspieranie kierowników projektów w zakresie zarządzania w obszarze organizacyjnym i finansowym;
- wspieranie obszaru utrzymania systemów teleinformatycznych Centrum w obszarze organizacyjnym i finansowym;
- zarządzanie kontraktami, kontrola i rozliczanie zawartych umów w zakresie budowy, wdrażania, utrzymania i rozwoju systemów teleinformatycznych Centrum oraz działań informacyjnych i promocyjnych Centrum;
- monitorowanie stanu informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
- obsługa zapytań, interpelacji i wniosków o dostęp do informacji publicznej;
- realizowanie zadań wynikających z pełnienia przez Centrum funkcji beneficjenta projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i innych projektów.
§ 21a.
Do zadań Departamentu Zarządzania Portfelem Projektów należy:
- nadzór i wsparcie zarządcze portfela projektów realizowanych w Centrum;
- zarządzanie relacjami z interesariuszami biznesowymi systemów tworzonych przez Centrum;
- wspieranie kierowników projektów w zakresie zarządzania w obszarze sprawozdawczym i dokumentacyjnym;
- wspieranie obszaru utrzymania systemów teleinformatycznych Centrum w obszarze sprawozdawczym i dokumentacyjnym;
- tworzenie oraz doskonalenie standardów dla zarządzania projektami, programami i portfolio;
- standaryzacja, mapowanie oraz optymalizacja procesów realizowanych w Centrum oraz okresowe przeglądy ich realizacji;
- koordynowanie sporządzenia sprawozdania z funkcjonowania Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia, sprawozdania z działalności Centrum i innych dokumentów składanych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
- współpraca i prowadzenie korespondencji ze wszystkimi interesariuszami projektów i systemów teleinformatycznych Centrum;
- przygotowywanie dokumentacji na potrzeby uruchamiania nowych projektów;
- projektowanie spójnej architektury korporacyjnej systemów ochrony zdrowia;
- zarządzanie relacjami z dostawcami systemów informatycznych w ochronie zdrowia;
- monitorowanie trendów i analizowanie innowacji technologicznych oraz organizacyjnych.
§ 21b.
Do zadań Wieloosobowego Stanowiska Pracy do spraw Jakości e-Usług należy:
- analiza doświadczeń użytkowników systemów e-zdrowia oraz identyfikacja obszarów i metod poprawy zadowolenia tych użytkowników;
- moderowanie działań zmierzających do poprawy doświadczeń użytkowników w oparciu o badania rynku oraz dane analityczne;
- przegląd oraz ocena kryteriów jakości dla e-usług;
- przygotowywanie i realizacja programów mających na celu poprawę jakości e-usług oraz relacji z użytkownikami;
- współpraca na poziomie operacyjnym i biznesowym z właścicielami biznesowymi oraz użytkownikami systemów e-zdrowia.
§ 22.
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.